Implementering betyr å iverksette eller gjennomføre og skjer
ofte i skjæringspunktet mellom en tjeneste (praksisfeltet) og et tiltak eller
en endring man ønsker å gå i gang med. I all hovedsak betyr det å ha fokus på
spesifikke aktiviteter, som må settes i gang og gjennomføres for å ta i bruk
det man ønsker å implementere i praksis. Implementering av ulike tiltak eller
intervensjoner, beskrives ofte som en prosess bestående av ulike steg eller
faser. I hvert steg av implementeringsprosessen er det forskjellige
kjernekomponenter som er viktige å fokusere på, og som kan være avgjørende for
kvaliteten på implementeringen og hvorvidt tiltaket videreføres eller ikke på
lang sikt. Overordnet sett er det viktigste i implementering å ha kjennskap til
hva, hvem og hvordan. Det betyr at man må vite hva man implementerer, hvem
som skal gjøre det og hvordan ta i bruk intervensjonen i den konteksten
man befinner seg i. De ulike kjernekomponentene for en god
implementeringsprosess omhandler blant annet kompetanse for gjennomføring av
tiltaket (rekruttering, opplæring, behov for veiledning etc.),
organisasjon/tjeneste (tilrettelegging av strukturer for gjennomføring,
arbeidskultur osv.) og ledelse (støtte, tilrettelegging, fokus på endring
etc.).
Ny nettside for implementering:
Med bakgrunn i den implementeringsforskningen som
foreligger, samt praksiserfaring fra ulike tjenester har RKBU/RBUP nå utarbeidet en nettside/nettportal som skal være en ressurs i tilknytning til
implementeringsarbeid i kommunene og andre tjenester. Målet er at den skal kunne bistå med
implementeringsstøtte til alle som ønsker å gå i gang med et tiltak eller
intervensjon og utvikle kunnskap om implementering, samt guide brukerne gjennom
de viktigste aktivitetene i implementeringsprosessen. Nettsiden implementere.no